Relacja z wycieczki naukowej

Wiadomości, Piątek, 8 grudnia 2017

W dniach 17-18 listopada uczniowie kl. II Technikum Informatycznego wraz z opiekunami byli na wycieczce w Krakowie i Auschwitz. Wycieczka była elementem eksperymentu dydaktycznego którym ta klasa jest objęta. Program wycieczki składał się z dwóch elementów: matematycznego i historycznego. W ramach części matematycznej uczniowie zwiedzili Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dr Krzysztof Ciesielski – pracownik naukowy tego Wydziału przedstawił uczniom „ekskluzywny”(gdyż tylko dla nich wygłoszony) wykład nt. wybitnych polskich matematyków i znaczeniu ich dokonań naukowych w rozwoju matematyki.  Szczególne zainteresowanie wzbudziła postać prof. Stefana Banacha.

Następnie zwiedziliśmy Collegium Maius - czyli najstarsze budynki Uniwersytetu z ekspozycją pt. „Nauki dawne i niedawne”. Ekspozycja wzbudziła szczególne zainteresowanie u tych z nas, którzy przygotowują się do egzaminu maturalnego z fizyki. Doświadczenia, które wykonywaliśmy, miały miejsce w najstarszych salach uniwersyteckich. Na ścianach tych sal były rysunki – pomoce naukowe z XVI w. Po zwiedzeniu sali, w której Zygmunt Wróblewski i Karol Olszewski skroplili azot i tlen udaliśmy się do Collegium Novum czyli do budynku, w którym mieści się siedziba władz Uniwersytetu – Jego Magnificencji Rektora, prorektorów i dziekanów. Niesamowite wrażenie zrobiła na nas sala posiedzeń Senatu UJ oraz korytarze, na których ciągle spotykaliśmy tablice poświęcone Wielkim Polakom.

W drodze do schroniska udaliśmy się na Planty, gdzie znajduje się ławeczka poświęcona prof. Stefanowi Banachowi i Ottonowi Nikodymowi. Istnieje przesąd, iż uczniowie przygotowujący się do matury z matematyki, którzy usiądą na tej ławeczce, z pewnością zdadzą egzamin. To tłumaczyło ogromne zainteresowanie, by nie tylko usiąść, ale i upamiętnić ten fakt robiąc sobie zdjęcie. Z drugiej strony wiemy, że jeżeli przesiadywać na ławeczce przed maturą to tylko  z książkami by powtarzać materiał.

Przed noclegiem udaliśmy się jeszcze na zwiedzanie podziemi Rynku. Podziemia są unikatowym w skali świata muzeum, zwiedzanie jest swoistym multimedialnym widowiskiem i podróżą w czasie. Można nie tylko zobaczyć niespotykany w Europie przekrój tętniącego życiem średniowiecznego miasta, ale dotknąć historii z początków Krakowa.

W sobotę raniutko (o 6.30) wyjechaliśmy do Oświęcimia zwiedzić Muzeum Auschwitz i Birkenau. Zwiedzanie było wstrząsającym przeżyciem potęgowanym przez wspaniale opowiadającego przewodnika. Po zwiedzeniu „fabryki śmierci” jakim był niemiecki obóz koncentracyjny niemożliwe jest odpowiedzieć na pytanie „dlaczego ludzie ludziom zgotowali ten los”. Po tych przeżyciach na chwilę ukojenia i zadumy wstąpiliśmy do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach.

W tym miejscu chcemy podziękować za to co zobaczyliśmy, doświadczyliśmy i przeżyliśmy naszym opiekunom – dyrektorowi panu Waldemarowi Gardiaszowi, wychowawczyni Pani Urszuli Kolman, nauczycielowi matematyki Panu Jackowi Szuty, a specjalne podziękowania i ukłony kierujemy do naszej przewodnik po Uniwersytecie – Pani dr Annie Widur ze Studium Pedagogicznego UJ oraz Pana dr Krzysztofa Ciesielskiego z Wydziału Matematyki i Informatyki za wspaniały wykład. Już planujemy i zbieramy pieniądze na następny wyjazd – może do Warszawy?

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej