Przebieg praktyk

3 lipca 2016 roku, 40 uczniów Zespołu Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu rozpoczęło realizację zagranicznych staży zawodowych.

Staże zorganizowane były już piąty raz dzięki programowi mobilności zawodowych w ramach Erasmus+ (wcześniej Leonardo da Vinci).

W strategii rozwoju szkoły założyliśmy dwuetapowość praktycznego kształcenia zawodowego. Pierwszy etap zakłada możliwość wyjazdu i odbycia praktyki zawodowej w Niemczech, natomiast drugi w innym kraju europejskim, a w konkretnym przypadku w Hiszpanii.

W 2016 roku realizowaliśmy projekt z dwoma partnerami europejskimi: niemieckim – Verein zu Förderung von Beschäftigung und Qualifizierung Bad Freienwalde e.V. (staże odbywały się w Bad Freienwalde) oraz hiszpańskim – Europroyectos Leonardo da Vinci S.L. (staże odbywały się w Martos).

Realizowany projekt nosił tytuł: „Europejskie rynki pracy - naszym doświadczeniem zawodowym”.

Głównymi celami projektu było:

1. wsparcie potencjalnego rozwoju regionu oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do ekonomicznej strategii rozwoju regionu lubelskiego,

2. rozwijanie partnerstwa pomiędzy edukacją zawodową a zatrudnieniem,

3. rozwijanie podstawowych  i przekrojowych umiejętności takich jak: przedsiębiorczość,  umiejętności cyfrowe i wielojęzyczność w edukacji i praktyce.

4. rozwijanie właściwego oceniania i metod certyfikacji opartych na efektach nauczania oraz stosowanie narzędzi powodujących rozpoznawalność  umiejętności i kwalifikacji poza granicami kraju.

W projekcie uczestniczyła 40-osobowa grupa młodzieży z trzech techników: Technikum Ochrony Środowiska, Technikum Przemysłu  Drzewnego oraz Technikum Geodezyjnego. Młodzież uczestnicząca w projekcie została podzielona na dwie dwudziestoosobowe grupy: młodszą i starszą. Pierwszą grupę stanowili uczniowie klas pierwszych, a drugą uczniowie klas wyższych. Założona dwuetapowość praktyk pozwala na zdobycie doświadczenia na europejskim rynku pracy. Pierwszy etap przeznaczony dla młodszej grupy zakładał zdobycie doświadczenia  zawodowego i rozwój umiejętności językowych w Niemczech. Drugi pozwolił na rozszerzenie doświadczeń zawodowych w Hiszpanii oraz rozwój umiejętności w zakresie języka angielskiego i poznania podstaw języka hiszpańskiego.

Rezultaty projektu to:

- zdobycie doświadczenia zawodowego,

- zdobycie certyfikatów nabytych umiejętności,

- zdobycie dokumentu Europass Mobilność,

- zachęcanie do nauki współczesnych języków obcych,

- lepsza umiejętność posługiwania się językiem niemieckim i angielskim oraz podstawami hiszpańskiego (wielojęzyczność),

- stosowanie w praktyce przez uczniów technologii informacyjnej w procesie uczenia się,

- rozwijanie postaw przedsiębiorczości u młodzieży będącej na wstępnym etapie kształcenia zawodowego,

- poprawa stopnia przejrzystości i uznawania kwalifikacji oraz kompetencji,

- poznanie organizacji i wymagań europejskiego rynku pracy,

- zwiększenie szans na zatrudnienie w kraju i za granicą,

- doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami oferującymi możliwość kształcenia w Europie,

-  potencjalne wsparcie  rozwoju regionu oraz zwiększenie zainteresowania młodzieży szkolnictwem zawodowym preferowanym na rynku pracy,

- rozwój innowacyjnych praktyk w dziedzinie szkolenia i kształcenia zawodowego,

- poznanie dziedzictwa kulturowego rejonu Brandenburgii i Andaluzji.

Staże zakończyły się 31 lipca 2016 roku. Praktykanci po zrealizowaniu projektu stali się bardziej samodzielni, pewni siebie, chętni do poszukiwania pracy (mobilni) gotowi na wyjazd do innego kraju Europy lub innego regionu Polski. Uczniowie poznali metody pracy w europejskim, wielokulturowym środowisku. Odkryli w sobie nowe możliwości rozwoju zawodowego, wzrosła ich samoocena, a przede wszystkim podwyższeniu uległy ich umiejętności zawodowe. Cennym doświadczeniem jest przełamanie bariery komunikowania się w języku obcym w miejscu pracy. Wszystkie zajęcia zostały certyfikowane. Każdy uczestnik stażu otrzymał dokument Eurpass Mobilność, w którym opisane zostały korzyści zawodowe oraz dodatkowe umiejętności, które uzyskał w trakcie stażu. Ponadto wszyscy otrzymali certyfikaty odbycia stażu, zaświadczenia o ukończeniu kursu językowego i przygotowania pedagogiczno – kulturowego. Każdy uczestnik otrzymał również Indywidualny Wykaz Osiągnięć, w którym zostały wyszczególnione wszystkie nabyte kwalifikacje oraz określone poziomy ich spełnienia.

 

 

 

 

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem