Projekt – „Piramida Cheopsa”
Projekt – "Piramida Cheopsa" realizowany będzie w Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu w roku szkolnym 2021/2022 w ramach działalności Roztoczańskiej Akademii Matematyki.
Autorem projektu i jego realizatorem jest Zespół nauczycieli matematyki Technikum w Zwierzyńcu oraz zaproszone szkoły podstawowe, które zadeklarują chęć uczestnictwa w projekcie.
Cele projektu
Celami ogólnymi Projektu – Piramida Cheopsa są:
- stworzenie atrakcyjnego sposobu przedstawiania wiedzy matematycznej na bazie
obowiązującej podstawy programowej,
- wzrost motywacji uczniów do uczenia się matematyki,
- podniesie poziomu kształcenia matematycznego.
Celami szczegółowymi Projektu – Piramida Cheopsa są:
- poznanie i stosowanie wybranych elementów z menu programu GeoGebra, ułatwiających proces uczenia się matematyki,
- tworzenie modeli matematycznych,
- wzrost aktywności uczniów,
- wizualizacja brył geometrycznych i ich siatek,
- kształcenie umiejętności pracy i współdziałania w grupie składającej się z uczniów z różnych szkół i poziomów nauczania.
W czasie realizacji projektu zostaną przeprowadzone zajęcia on-line z GeoGebry dla uczniów i nauczycieli szkół, które zadeklarowały chęć uczestnictwa w projekcie. Zajęcia będą dotyczyły podstaw obsługi aplikacji GeoGebra oraz zagadnień z podstawy programowej matematyki szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie zapoznają się ze sposobem tworzenia figur płaskich w aplikacji GeoGebra, zakładka "Widok Grafiki” oraz projektowaniem brył, tworzeniem ich siatek w zakładce "Widok Grafiki 3D”. Uczniowie zostaną zapoznani z nowoczesnym narzędziem służącym do wspomagania nauczania matematyki. Wizualizacja modelu piramidy Cheopsa pozwoli uczniom na utrwalenie i powtórzenie materiału zawartego w podstawie programowej potrzebnego do egzaminu ósmoklasisty. Zajęcia powinny również zachęcić uczniów do sięgania po nowoczesne narzędzia wspomagające uczenie się matematyki takie jak kalkulatory graficzne i program GeoGebra. W projekcie, ze względu na duży stopień wizualizacji, mogą wziąć udział również uczniowie o niższej sprawności matematycznej. Praca w zespole pozwoli im na podniesienie swoich umiejętności matematycznych. Zajęcia w dużej grupie uczniowskiej z różnych poziomów nauczania, tj. szkoła ponadpodstawowa i szkoły podstawowe, pozwoli kształtować umiejętność współdziałania w grupie.
W zajęciach będą uczestniczyli nauczyciele matematyki ze szkół podstawowych. W niektórych szkołach GeoGebra nie była wykorzystywana. Wyrażamy więc nadzieję, że realizacja projektu w pozytywny sposób zarekomenduje zastosowanie nowoczesnych technik do nauczania matematyki.
Opis działań projektowych
W ramach realizacji projektu powstanie model Piramidy Cheopsa w skali 1:40. Model zbudowany będzie z dziesięciu warstw składających się z prostopadłościanów (256 elementów – pierwsza warstwa, 225 – druga warstwa, 100 elementów – trzecia warstwa, 100 – czwarta warstwa, 100 – elementów piąta warstwa, 100 – szósta warstwa, 25 elementów – siódma warstwa, 25 elementów – ósma warstwa, 25 – dziewiąta warstwa, 4 elementy – dziesiąta warstwa), tj. 960. elementów. Prostopadłościany, z których powstanie model Piramidy Cheopsa, zostaną wykonane z tektury przez uczniów szkół podstawowych po wcześniejszym zaprojektowaniu siatek tych brył. Model Piramidy Cheopsa zaprojektowany zostanie w programie GeoGebra.
Model zostanie ustawiony na placu Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu. W czasie budowania modelu przedstawione zostaną wizualizacje poszczególnych warstw. Uczniowie do tego celu wykorzystają program GeoGebra i duży ekran projekcyjny. Pozwoli im to zwizualizować, omówić i zaprezentować swoją część zadania.
W czasie prezentacji uczniowie przedstawią również Piramidę Cheopsa w ujęciu historycznym.
Harmonogram działań projektowych
Lp. |
Nazwa działania |
Krótki opis |
Termin realizacji |
1. |
Zaplanowanie zadania „Projekt – Piramida Cheopsa”. |
Zespół nauczycieli matematyki Technikum w Zwierzyńcu planuje zadanie. Wykonuje model piramidy Cheopsa w aplikacji GeoGebra. Ustala harmonogram działań.
|
maj 2021- wrzesień 2021 |
2. |
Spotkanie z dyrektorami szkół podstawowych i nauczycielami matematyki. Prezentacja zadania. Organizacja konferencji pn. Jak zainteresować ucznia matematyką, wykorzystując GeoGebrę? |
Spotkanie z dyrektorami szkół podstawowych i nauczycielami matematyki w Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu. Prezentacja założeń Projektu –Piramida Cheopsa.
|
29 październik 2021 |
3. |
Rekrutacja uczestników Projektu- Piramida Cheopsa. |
Zrekrutowanie chętnych szkół do realizacji zadań projektowych. Ustalenie zadań do wykonania i harmonogramu pracy.
|
listopad 2021 |
4. |
Zajęcia on-line z GeoGebry w zakresie tworzenia modeli figur płaskich, brył przestrzennych, pomiarów pól powierzchni brył, tworzenia siatek brył, wyznaczania objętości brył. |
W ramach realizacji projektu Piramida Cheopsa nauczyciele Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu przeprowadzą zajęcia on-line dla uczniów szkół podstawowych, które zadeklarowały uczestnictwo w projekcie. Tematyka lekcji ściśle dotyczyć będzie zagadnień związanych z realizacją projektu. Treści prezentowane na zajęciach są zawarte w podstawie programowej nauczania matematyki szkoły podstawowej.
|
grudzień 2021 – marzec 2022 |
5. |
Spotkanie zespołów projektowych. Próbne ustawienie części elementów modelu Piramidy Cheopsa. |
Zespoły projektowe roboczo spotkają się w Technikum im. Jana Zamoyskiego. W trakcie spotkania zespoły ustawią część modelu Piramidy Cheopsa oraz sprawdzą poprawność wykonania poszczególnych elementów.
|
marzec 2022 |
6. |
Finalne ustawienie modelu Piramidy Cheopsa na placu sportowym Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu. |
Zespoły projektowe ustawią model Piramidy Cheopsa. Ustawieniu modelu towarzyszyć będą prezentacje prac zespołów oraz informacja o Piramidzie Cheopsa w ujęciu historycznym.
|
kwiecień 2022 |
7. |
Podsumowanie Projektu – Piramida Cheopsa. |
Zespół nauczycieli matematyki Technikum podsumowuje i oceni projekt.
|
maj 2022 |
Propozycje tematów lekcji matematyki dla uczniów szkół podstawowych biorących udział w projekcie
ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE
TEMAT 1. ABC GeoGebry
- Co to jest GeoGebra?
- Dwie wersje GeoGebry.
- Instalacja GeoGebry.
- Interfejs użytkownika.
TEMAT 2. Obliczanie pól powierzchni trójkąta, prostokąta i kwadratu.
Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:
Klasa VII-VIII
IX Wielokąty. Uczeń:
- stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu;
TEMAT 3. Rozpoznawanie graniastosłupów i ostrosłupów prostych i prawidłowych.
Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:
Klasa VII-VIII
XI Geometria przestrzenna. Uczeń:
- rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
TEMAT 4. Obliczanie objętości i pól powierzchni graniastosłupów prostych i prawidłowych.
Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:
Klasa VII-VIII
XI Geometria przestrzenna. Uczeń:
- oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych;
TEMAT 5: Obliczanie objętości i pól powierzchni ostrosłupów prawidłowych.
Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:
Klasa VII-VIII
XI Geometria przestrzenna. Uczeń:
- oblicza objętości i pola powierzchni ostrosłupów prawidłowych