Projekt – „Piramida Cheopsa”

Projekt – "Piramida Cheopsa" realizowany będzie w Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu w roku szkolnym 2021/2022 w ramach działalności Roztoczańskiej Akademii Matematyki.

Autorem projektu i jego realizatorem jest Zespół nauczycieli matematyki Technikum w Zwierzyńcu oraz zaproszone szkoły podstawowe, które zadeklarują chęć uczestnictwa w  projekcie.

Cele projektu

 

Celami ogólnymi Projektu – Piramida Cheopsa są:

  • stworzenie atrakcyjnego sposobu przedstawiania wiedzy matematycznej na bazie

obowiązującej podstawy programowej,

  • wzrost motywacji uczniów do uczenia się matematyki,
  • podniesie poziomu kształcenia matematycznego.

 

Celami szczegółowymi Projektu – Piramida Cheopsa są:

  • poznanie i stosowanie wybranych elementów z menu programu GeoGebra, ułatwiających proces uczenia się matematyki,
  • tworzenie modeli matematycznych,
  • wzrost aktywności uczniów,
  • wizualizacja brył geometrycznych i ich siatek,
  • kształcenie umiejętności pracy i współdziałania w grupie składającej się z uczniów z różnych szkół i poziomów nauczania.

 

W czasie realizacji projektu zostaną przeprowadzone zajęcia on-line z GeoGebry dla uczniów i nauczycieli szkół, które zadeklarowały chęć uczestnictwa w projekcie. Zajęcia będą dotyczyły podstaw obsługi aplikacji GeoGebra oraz zagadnień z podstawy programowej matematyki szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie zapoznają się ze sposobem tworzenia figur płaskich w aplikacji GeoGebra, zakładka "Widok Grafiki” oraz projektowaniem brył, tworzeniem ich siatek w zakładce "Widok Grafiki 3D”. Uczniowie zostaną zapoznani z nowoczesnym narzędziem służącym do wspomagania nauczania matematyki. Wizualizacja modelu piramidy Cheopsa pozwoli uczniom na utrwalenie i powtórzenie materiału zawartego w podstawie programowej potrzebnego do egzaminu ósmoklasisty. Zajęcia powinny również zachęcić uczniów do sięgania po nowoczesne narzędzia wspomagające uczenie się matematyki takie jak kalkulatory graficzne i program GeoGebra. W projekcie, ze względu na duży stopień wizualizacji, mogą wziąć udział również uczniowie o niższej sprawności matematycznej. Praca w zespole pozwoli im na podniesienie swoich umiejętności matematycznych. Zajęcia w dużej grupie uczniowskiej z różnych poziomów nauczania, tj. szkoła ponadpodstawowa i szkoły podstawowe, pozwoli kształtować umiejętność współdziałania w grupie.

            W zajęciach będą uczestniczyli nauczyciele matematyki ze szkół podstawowych. W niektórych szkołach GeoGebra nie była wykorzystywana. Wyrażamy więc nadzieję, że realizacja projektu w pozytywny sposób zarekomenduje zastosowanie nowoczesnych technik do nauczania matematyki.

Opis działań projektowych

 

W ramach realizacji projektu powstanie model Piramidy Cheopsa w skali 1:40. Model zbudowany będzie z dziesięciu warstw składających się z prostopadłościanów (256 elementów – pierwsza warstwa, 225 – druga warstwa, 100 elementów – trzecia warstwa, 100 – czwarta warstwa, 100 – elementów piąta warstwa, 100 – szósta warstwa, 25 elementów – siódma warstwa, 25 elementów – ósma warstwa, 25 – dziewiąta warstwa, 4 elementy – dziesiąta warstwa), tj. 960. elementów. Prostopadłościany, z których powstanie model Piramidy Cheopsa, zostaną wykonane z tektury przez uczniów szkół podstawowych po wcześniejszym zaprojektowaniu siatek tych brył. Model Piramidy Cheopsa zaprojektowany zostanie w programie GeoGebra.

Model zostanie ustawiony na placu Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu. W czasie budowania modelu przedstawione zostaną wizualizacje poszczególnych warstw. Uczniowie do tego celu wykorzystają program GeoGebra i duży ekran projekcyjny. Pozwoli im to zwizualizować, omówić i zaprezentować swoją część zadania.

W czasie prezentacji uczniowie przedstawią również Piramidę Cheopsa w ujęciu historycznym.

Harmonogram działań projektowych

 

Lp.

Nazwa działania

Krótki opis

Termin realizacji

1.       

Zaplanowanie zadania „Projekt – Piramida Cheopsa”.

Zespół nauczycieli matematyki Technikum w Zwierzyńcu planuje zadanie. Wykonuje model piramidy Cheopsa w aplikacji GeoGebra. Ustala harmonogram działań.

 

maj 2021- wrzesień 2021

2.       

Spotkanie z dyrektorami szkół podstawowych i nauczycielami matematyki. Prezentacja zadania.

Organizacja konferencji pn. Jak zainteresować ucznia matematyką, wykorzystując GeoGebrę?

Spotkanie z dyrektorami szkół podstawowych i nauczycielami matematyki w Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu. Prezentacja założeń Projektu –Piramida Cheopsa.

 

29 październik 2021

3.       

Rekrutacja uczestników Projektu- Piramida Cheopsa.

Zrekrutowanie chętnych szkół do realizacji zadań projektowych. Ustalenie zadań do wykonania i harmonogramu pracy.

 

listopad 2021

4.       

Zajęcia on-line z GeoGebry w zakresie tworzenia modeli figur płaskich, brył przestrzennych, pomiarów pól powierzchni brył, tworzenia siatek brył, wyznaczania objętości brył.

W ramach realizacji projektu Piramida Cheopsa nauczyciele Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu przeprowadzą zajęcia on-line dla uczniów szkół podstawowych, które zadeklarowały uczestnictwo w projekcie. Tematyka lekcji ściśle dotyczyć będzie zagadnień związanych z realizacją projektu. Treści prezentowane na zajęciach są zawarte w podstawie programowej nauczania matematyki szkoły podstawowej.

 

grudzień 2021 – marzec 2022

5.       

Spotkanie zespołów projektowych. Próbne ustawienie części elementów modelu Piramidy Cheopsa.

Zespoły projektowe roboczo spotkają się w Technikum im. Jana Zamoyskiego. W trakcie spotkania zespoły ustawią część modelu Piramidy Cheopsa oraz sprawdzą poprawność wykonania poszczególnych elementów.

 

marzec 2022

6.       

Finalne ustawienie modelu Piramidy Cheopsa na placu sportowym Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu.

Zespoły projektowe ustawią model Piramidy Cheopsa. Ustawieniu modelu towarzyszyć będą prezentacje prac zespołów oraz informacja o Piramidzie Cheopsa w ujęciu historycznym.

 

kwiecień 2022

7.       

Podsumowanie Projektu – Piramida Cheopsa.

Zespół nauczycieli matematyki Technikum podsumowuje i oceni projekt.

 

maj 2022

Propozycje tematów lekcji matematyki dla uczniów szkół podstawowych biorących udział w projekcie

ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE

TEMAT 1. ABC GeoGebry

  1. Co to jest GeoGebra?
  2. Dwie wersje GeoGebry.
  3. Instalacja GeoGebry.
  4. Interfejs użytkownika.

 

TEMAT 2. Obliczanie pól powierzchni trójkąta, prostokąta i kwadratu.

Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:

Klasa VII-VIII

IX Wielokąty. Uczeń:

  • stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu;

 

TEMAT 3. Rozpoznawanie graniastosłupów i ostrosłupów prostych i prawidłowych.

Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:

Klasa VII-VIII

XI Geometria przestrzenna. Uczeń:

  • rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;

 

TEMAT 4. Obliczanie objętości i pól powierzchni graniastosłupów prostych i prawidłowych.

Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:

Klasa VII-VIII

XI Geometria przestrzenna. Uczeń:

  • oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych;

 

TEMAT 5: Obliczanie objętości i pól powierzchni ostrosłupów prawidłowych.

Obowiązująca Podstawa programowa nauczania matematyki dla szkół podstawowych:

Klasa VII-VIII

 XI Geometria przestrzenna. Uczeń:

  • oblicza objętości i pola powierzchni ostrosłupów prawidłowych

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem